Zabawa jako główna forma działalności dziecka w wieku przedszkolnym

Zabawa jako główna forma działalności dziecka w wieku przedszkolnym | MiastoDlaDzieci.pl - atrakcje i wydarzenia

Okres przedszkolny uznawany jest przez pedagogów za wiek zabawy, gdyż zabawa jest główną i naturalną formą działalności dziecka w tym czasie. Może przybierać ona różne formy, od najprostszych manipulacji po skomplikowane zabawy w role. W trakcie zabawy możemy poznać dziecko, jego sposób myślenia, mowę, poziom uspołecznienia oraz stopień samodzielności w rozwiązywaniu problemów. W zabawie znajduje odbicie wewnętrzny świat wartości dziecka, jego potrzeby, uczucia i wiedza o otaczającym go świecie.

Analizując literaturę fachową można zauważyć wielość teorii i koncepcji na temat zabawy, ale we wszystkich tych teoriach występuje zespół cech, które pozwalają odróżnić zabawę od innych działalności dziecka, a są to: Spontaniczność – dziecko samo chce się bawić w wyznaczonym przez siebie czasie i przestrzeni; Bezinteresowność – ważna jest sama zabawa, a nie jej cel; Przebywanie w innym czasie i miejscu – w czasie zabawy czas nie istnieje, a sala przedszkolna może być podwodnym okrętem lub salą balową na zamku; Przeżywanie silnych emocji w zabawie – dziecko odczuwa różne emocje, zarówno te dobre jak i złe, samo znajduje między nimi granice, ćwiczy rodzaje zachowań i emocji towarzyszące różnym działaniom; Duże skoncentrowanie uwagi – nawet, jeśli dorosłym wydaje się, że zabawa dziecka to jeden wielki chaos, to są oni w błędzie. Wszelkie działania dziecka są zgodne z logiką zabawowej sytuacji.

Zabawa daje dziecku dużo radości, będąc przy tym swoistą formą nabywania wiedzy, umiejętności i sprawności. Jedną z form kształtowania aktywności umysłowej małego dziecka jest zabawa manipulacyjno-konstrukcyjna. W jej trakcie dziecko wykorzystuje zdobyte wcześniej doświadczenia, spostrzeżenia i obserwacje, doskonali je, ale również stwarza coraz to nowe rozwiązania, wzbogaca zasób wiedzy o świecie i zjawiskach społecznych, wiedzę o życiu człowieka.

Zabawa twórcza w role umożliwia dziecku ekspresję uczuć, jakich doświadcza. Przenoszenie na lalki i misie różnych uczuć może skutecznie rozładowywać napięcie emocjonalne dziecka, z którym nie radzi sobie ono w życiu realnym. Dzięki tym zabawom dziecko uczy się dostosowywać się do określonych norm i zasad społecznych, jakie nakłada na nie określona rola, wpływa ona na rozwój procesów socjalizacji. Obserwując dowolne zabawy tematyczne dziecka możemy dowiedzieć się o stanach uczuciowych, jakie ono przeżywa, o jego lękach i konfliktach, o jego sposobie postrzegania świata.